Pasiuna
“Ang mga Katoliko nagsimba sa Imahen!” mao kini ang kanunay nga pasangil sa mga dili ingon nato nga mga Katoliko. Usa ka kamatooran nga mga Katoliko adunay mga imahen sa ilang mga simbahan ug bisan gani sa ilang mga kabalayan ug tunogd niini nagtoo ang mga dili Katoliko nga usa ka dakong sala ug kini supak sa balaod sa Diyos. Ngano man nga nakaingon man sila niini? Tungod kay diha sa balaang kasulatan nagkanayon: sa Exodus mao kini ang nakasulat:
“Alang kanimo dili ka magbuhat ug usa ka larawan nga linilok bisan sa dagway sa bisan unsang butanga nga atua sa itaas sa langit, kun dinhi sa ilalum sa yuta, kun sa anaa sa tubig sa ilalum sa yuta: Dili mo iyukbo ang imong kaugalingon kanila, ni mag-alagad kanila; kay ako si Ginoo nga imong Dios, mao ang Dios nga abughoan, nga nagadu-aw sa pagkadautan sa mga amahan sa ibabaw sa mga anak, sa ibabaw sa ikatolo ug sa ibabaw sa ikaupat ka kaliwatan sa mga nagadumot kanako.” (Exodus 20:4-5)
Unya gidasonan pa gayud kini sa pag-ingon diha sa Exodus:
“Oh, kining katawhan nakasala ug usa ka dakung sala, ug nagbuhat sila ug mga dios nga bulawan.” (Exodus 32:31)
Ang Simbahang Katoliko nagtoo nga usa ka insakto nga gawi ang pagbadlong sa mga tawo nga nagbuhat ug diyos-diyos tungod kay usa kini ka dakong salaod atubangan sa tinuod nga Diyos. Apan ang pag-negar nga ang mga Katoliko o ang Simbahang Katoliko nakahimo ug salaod nga diyos-diyosan tungod kay nagbaton kini ug mga imahen o larawan sa atong Ginoong JesuCristo o kaha sa mga Santos, usa kini ka tumo-tumo ug pagka-walay hanaw sa matuod nga pagtulon-an sa mga imahen ug sa mga larawan nga anaa sa Santa Iglesia Catolica. O kaha usa ka panghuna-huna nga wala gipasikad sa matuod nga pagtulon-an sa Diyos nga naa sa Balaang Kasulatan.
Ubay –ubay nga mga grupo nga nagpunay ug pangdaot sa Simbahang Katoliko tungod sa kay lagi nagbaton kini ug mga imahen o larawan sama pananglit sa mga Iglesia Ni Cristo nga gitukod ni igsoong Felix Manalo, mga Born Again, Sabadista, Mormons, Baptists ug uban pang mga protestanteng grupo ug maisugong nagpadayag nga “Ang Dios nagdili sa mga lawaran diha sa pagsimba.”
Unya gidasonan pa gayud kini sa pag-ingon diha sa Exodus:
“Oh, kining katawhan nakasala ug usa ka dakung sala, ug nagbuhat sila ug mga dios nga bulawan.” (Exodus 32:31)
Ang Simbahang Katoliko nagtoo nga usa ka insakto nga gawi ang pagbadlong sa mga tawo nga nagbuhat ug diyos-diyos tungod kay usa kini ka dakong salaod atubangan sa tinuod nga Diyos. Apan ang pag-negar nga ang mga Katoliko o ang Simbahang Katoliko nakahimo ug salaod nga diyos-diyosan tungod kay nagbaton kini ug mga imahen o larawan sa atong Ginoong JesuCristo o kaha sa mga Santos, usa kini ka tumo-tumo ug pagka-walay hanaw sa matuod nga pagtulon-an sa mga imahen ug sa mga larawan nga anaa sa Santa Iglesia Catolica. O kaha usa ka panghuna-huna nga wala gipasikad sa matuod nga pagtulon-an sa Diyos nga naa sa Balaang Kasulatan.
Ubay –ubay nga mga grupo nga nagpunay ug pangdaot sa Simbahang Katoliko tungod sa kay lagi nagbaton kini ug mga imahen o larawan sama pananglit sa mga Iglesia Ni Cristo nga gitukod ni igsoong Felix Manalo, mga Born Again, Sabadista, Mormons, Baptists ug uban pang mga protestanteng grupo ug maisugong nagpadayag nga “Ang Dios nagdili sa mga lawaran diha sa pagsimba.”
Apan kung atong lantawon ug susihon pag-ayo ang nakasulat sa balaang kasulatan, atong masayran nga bakak ang maong negar o pasumangil nga gidili ang pag-gamit ug imahen o larawan isip usa ka relihihiyosong kagamitan. Ang nasulat sa balaang kasulatan mao nga ang Diyos nagdili sa pagsimba sa imahen o larawan, apan wala kay mabasa nga ang Diyos nagdili sa pag-gamit ug mga imahen o larawan sa relihiyosong paagi.
Ang mosunod nga mga ponto akong ipadayag ang mga importanteng mga rason o saysay ngano nga ang Santa Iglesia Catolica nga mao ang tinukod ni JesuCristo nagbaton man ug mga imahen o larawan sa iyang mga relihiyosong pagsaulog sa pagtoong Kristohanon.
I. Ang Diyos Nagsugo Nga Magbuhat Ug Larawan
Ang mga tawo nga nagpunay ug saway sa Simbahang Katoliko tungod kay nagbaton kini ug imahen nakalimot ug ignorante sa kamatooran diha sa balaang kasulatan nga ang Ginoo mismo nagsugo nga magpabuhat ug imahen o larawan. Sama pananglit diha sa Exodus diin ang Diyos nagkanayon:
rebulto sa duha ka anghel nga gipabuhat sa Diyos |
“Ug magbuhat ka ug duruha ka mga querubin nga bulawan, sa buhat nga sinalsal pagabuhaton mo kini, diha sa duruha ka tumoy sa halaran-sa-pagpasig-uli. Ug magbuhat ka ug usa ka querubin sa usa ka tumoy, ug usa ka querubin sa lain nga tumoy: sa nayon gayud sa halaran-sa-pagpasig-uli magabuhat ka ug mga querubin sa duruha ka tumoy niini. Ug ang mga querubin magabuklad sa ilang mga pako sa ibabaw, nga magatabon sa halaran-sa-pagpasig-uli: uban sa ilang mga pako; ang ilang mga nawong magaatubang sa usa ug usa, magatan-aw sa halaran-sa-pagpasig-uli ang mga nawong sa mga querubin.” (Exodus 25:18-20)
Dinhi tin-aw kaayo nga ang Diyos nagsugo nga magbuhat ug larawan sa mga Anghel o querobin.
Sa pikas nga bahin gihatag ni David ang plano sa pagpahimo sa balcon sa templo ngadto sa iyang anak ng si Solomon sa pag-ingon:
Gihatag ni Davai ang plano sa templo kang Solomon |
Ang plano ni David sa templo, ug ang magsusulat sa Bibliya, nagtug-an kanato nga “kining tanan, gipasulat gikan sa kamot sa Diyos,” ug lakip na niini ang mga imahen o larawan sa mga Anghel.
Sa samang paagi nagsaysay kanato ang libro sa Ezekiel mahitungod sa kinulit nga imahen o larawan.
“Nianang kinal-angan ibabaw sa ganghaan, bisan ngadto sa nahasulod nga balay, ug sa nagawas, ug sa tanang bongbong maglibut, sa sulod ug sa gawas, pinaagi sa sukod. Ug kini hinimo uban sa mga querubin ug mga kahoyng palma; ug usa ka kahoyng palma gitaliwad-an sa duruha ka querubin, ug ang tagsatagsa ka querubin may duruha ka nawong; Sa pagkaagi nga dihay nawong sa tawo nga nagaatubang sa kahoyng palma sa usa ka kilid, ug ang nawong sa batan-ong leon paingon sa kahoyng palma sa pikas nga kilid. Sa ingon niini kini ginahimo sa tibook balay nga maglibut: Gikan sa yuta hangtud sa itaas sa ganghaan may gihimong mga querubin ug mga kahoyng palma, mao kini ang bongbong sa templo.” (Ezekiel 41:17-20)
II. Ang Pag-gamit ug Imahen o Larawan sa Relihiyosong Paagi
Taliwala sa "plaque of serpents" aron sa pagsilot sa mga Israelitas sa kapanahonan sa exodus, ang Diyos miingon kang Moises:
ang rebulto sa bitin nga tumbaga nga gipabuhat sa Diyos |
Gikinahanglan gayud nga ang napaakan sa bitin mohangad ug motan-aw sa bitin nga ginama sa bronse aron nga mamaayo siya ug dili mamatay. Kini nagpasabot nga ang larawan o statuwa magamit usab diay sa ritwal relihiyoso ug dili lamang usa ka dayan-dayang relihiyoso.
Ang mga Katoliko nag-gamit ug mga estatuwa, kwadro nga hulagway, ug uban pang mga kagamitang binatid o “artistic devices” aron nga mahinumduman ang usa ka butang o usa ka tawo nga gipamalandungan. Pinaagi sa paglantaw sa hulagway sa atong inahan atong mahinumduman ang atong inahan, ug sama sa paglantaw sa mga hulagway sa mga Santos makatabang kanato nga mahinumduman usab ang maong Santo.
Ang Simabahang Katoliko nag-gamit usab ug mga estatuwa aron sa pagtudlo sa mga bililhong butang sa pagtoo. Sa unang panahon ang mga estatuwa nakatabang sa pagtudlo mahitungod sa pagtoo niadtong mga tawo nga dili kamao mobasa o kaha mosulat – o mga illiterare. Ubay-ubay nga mga Protestante nga nag-gamit ug hulagway ni Kristo ug mga bible pictures sa ilang Sunday School aron sa pagtudlo sa mga kabataan, ilabi na sa mga kabataan nga dili pa kahibalo mobasa o mosulat.
mga rebulto sa mga protestante panahon sa pasko |
mga imahen nga anaa sa INC |
rebulto ni Felix Manalo |
Kung ang atong timbangan o basihan sa mga diyos-diyosan mao ang pag-gamit sa kinulit nga mga imahen, larawan, ug estatuwa, nan makaingon kita nga ang protestante nagbansay-bansay usab ug diyos-diyosan o “idolatry”.
Apan ang kamatuoran walay “idolatry” o diyos-diyosan nga nahitabo niining maong panghibabo. Ang gidili sa Diyos mao ang pagsimba isip Diyos sa mga larawan, imahen, hulagway o estatuwa. Wala gidili sa Diyos ang pagkulit o paghimo ug mga larawan. Ug mahitungod sa bitin nga bronse nga gigamit ni Moises ang Diyos nagpadayag kanato nga ang Diyos wala magdili sa pagkulit ug labi na nga wala ang Diyos magdili sa pag-gamit niini diha sa relihiyosong ritwal.
Sa dihang ang tawo mosimba sa imahen o larawan isip iyang Diyos mamahimong masilag ang Diyos nianang tawhana. Kung iyang alisdan ang Diyos sa dili tinuod nga diyos ug misimba niining dili tinuod nga Diyos ang Diyos masuko niini. Sa samang paagi sa dihang ang katawhan misugod na pagsimba sa bitin nga bronse isip ilang diyos nga ilang ginganlan kini ug “Neshushtan”, ang mahadlokon sa Diyos nga si Hari Hezekiah iya kining gigun-ob diha diha dayon (2 Hari 18:14).
III. Unsa Man Ang Kabahin Sa Pagyukbo?
Usahay gamiton sa mga dili Katoliko ang libro sa Deuteronomio sa dihang miingon ang Diyos mahitungod sa pakyukbo o bow sa diyos-diyos: “Dili mo iyukbo ang imong kaugalingon kanila….” (Deuteronomio 5:9).
Tungod kay ang mga Katoliko moyukbo o kaha molohod atubangan sa imahen ni Jesus ug sa mga Santos ang mga dili Katoliko nangalibog sila sa pagtino sa kalainan sa pagyukbo atubangan sa imahen ni Jesus o mga Santos isip pagtahud ug sa diyos-diyos. Ang mga Katoliko sa ilang pagyukbo atubangan sa mga imahen ni Jesus o sa mga Santos wala mag-ila nga diyos kini kondili usa ka lihok sa pagtahud.
Atong sayron nga bisan tuod ang pagyugbo mamahimong paagi sa pagsimba wala nagpasbot o "it does not qualify" nga ang tanang pagyukbo usa ka pagpaila nga nagsimba ka. Sa Japan, usa sa paagi nga ipakita ang ilang pagtahud mao ang pagyukbo apan wala kini nagpasabot nga pagsimba.
ang pagyukbo sa Japan |
Sa samang paagi pwede usab moluhod ang usa ka alagad atubangan sa usa ka Hari sa walay pagsimba niini isip diyos.
Ang mga Katoliko usab pwede nga moyukbo o molohud atubangan sa imahen o larawan nga mag-ampo nga walay pag-ila nga kini diyos. Kung mag-ampo ang Katoliko moingon siya: “Amahan Namo nga anaa ka sa langit” (Mateo 6:9) ug dili gayud siya moingon nga anaa sa imahen o larawan.
Wala ako magtoo nga ang mga Protestante samtang nag-ampo motapion sa ilang mga kamot sa Biblia ug nakaluhod nga kini nagpasabot na ug diyos-diyos o kaha giampuan nila ang Biblia isip diyos. Sila nagbuhat niini isip pagtahud sa Biblia nga pulong sa Diyos ug dili aron simbahon isip diyos.
Ang mga Katoliko usab pwede nga moyukbo o molohud atubangan sa imahen o larawan nga mag-ampo nga walay pag-ila nga kini diyos. Kung mag-ampo ang Katoliko moingon siya: “Amahan Namo nga anaa ka sa langit” (Mateo 6:9) ug dili gayud siya moingon nga anaa sa imahen o larawan.
Wala ako magtoo nga ang mga Protestante samtang nag-ampo motapion sa ilang mga kamot sa Biblia ug nakaluhod nga kini nagpasabot na ug diyos-diyos o kaha giampuan nila ang Biblia isip diyos. Sila nagbuhat niini isip pagtahud sa Biblia nga pulong sa Diyos ug dili aron simbahon isip diyos.
Panghinapos
Ako nanghinaut nga ang mga kamatooran nga atong gihisgutan dinhi niining hamobo nga pagpasabot. Ako mag-ampo sa makagagahum nga masabtan unta kining mga kamatooran sa mga tao nga wala pa makasabot pinaagi sa giya sa Balaang Espiritu. Amen.
No comments:
Post a Comment